woensdag 9 januari 2013

Rapport: Taal- en spraaktechnologie in het onderwijs

Onlangs verscheen het rapport 'Onderzoek taal- en spraaktechnologie en onderwijs' van de Nederlandse Taalunie. Het rapport is bedoeld voor educatieve uitgeverijen, begeleiders, leraren en ontwikkelaars en producenten van taal- en spraaktechnologie en gaat over de beschikbaarheid van taal- en spraaktechnologie (TST) in lesmethoden. Tevens geeft het inzicht in de toepassingen die op dit moment mogelijk zijn. Het onderzoek beperkt zich tot het vak Nederlands.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat men in het onderwijs weinig bekend is met taal-en spraaktechnologie, met uitzondering van het speciaal onderwijs. Hier is men al langer vetrouwd met ondersteunende of compenserende technologie├źn. Ook het gebruik van de computer in de lessen Nederlands blijkt nog gering te zijn en beperkt zich voornamelijk tot tekstverwerken, presenteren, e-mail en internet.

Het complete rapport kunt u downloaden op de website Taalunieversum. Er is ook een samenvatting beschikbaar. Op deze website staan tevens enkele filmpjes die duidelijk maken wat er zoal mogelijk is.

Vier in balans
Jaarlijks brengt Kennisnet de Vier in balans monitor uit. De monitor geeft inzicht in de laatste stand van zaken van ict en onderwijs en beschrijft nieuwe ontwikkelingen. De vraag die in de monitor beantwoord wordt is: op welke manier kan ict de effectiviteit en effici├źntie van het onderwijs verbeteren. U kunt de monitor 2012 downloaden of bestellen op de website van Kennisnet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten