zaterdag 3 november 2012

Dyslexie en dyscalculie

Mensen met dyslexie hebben problemen met foutloos lezen, schrijven en spellen. Mensen met dyscalculie hebben dezelfde problemen maar dan met rekenen

Onthouden van tafels, hoofdrekenen, omgaan met breuken, procenten maar ook klokkijken vinden zij erg lastig. In beide gevallen gaat het om een stoornis in het taal- of rekencentrum van de hersenen.

Wetenschappers onderzoeken nog steeds wat er precies niet goed gaat in de hersenen. Duidelijk is wel dat dyslexie erfelijk is, aangeboren dus. Dat betekent dat één van de ouders of grootouders die stoornis ook al had en het dus heeft doorgegeven.
Van dyscalculie wordt nog onderzoek gedaan naar de erfelijkheid.

Het is belangrijk te weten dat dyslexie en dyscalculie los staan van intelligentie. Het komt ook voor bij mensen met een hoge intelligentie. Beroemde dyslectici zijn bijvoorbeeld Albert Einstein, Pablo Picasso en Leonardo da Vinci.

Als je dyslexie of dyscalculie hebt, dan ondervind je daar in het dagelijks leven ook de nadelen van. In winkels of op straat, overal staat informatie die je moet kunnen lezen en getallen waar je iets mee moet doen. Bij kinderen openbaart dyslexie zich op de lagere school op het moment dat ze beginnen te leren lezen.

Gelukkig is er tegenwoordig veel aandacht voor beide aandoeningen en bestaan er allerlei hulpmiddelen om kinderen toch zo succesvol mogelijk de school te laten doorlopen.

Sinds kort bestaat er een speciaal ontworpen lettertype waarin boeken gedrukt kunnen worden, zodat ze beter leesbaar zijn voor mensen met dyslexie. Artikelen hierover vind je in dit dossier.

Soms gaat het ook nog wel eens iets mis. Zo was er in de zomer van 2012 een mavo-leerlinge met dyscalculie die bij haar examen een zogeheten formulekaart wilde gebruiken. De school keurde het verzoek goed, maar de onderwijsinspectie keurde het af. Het meisje heeft uiteindelijk het examen zonder moeten doen.

Bron: Documentatiebank


Geen opmerkingen:

Een reactie posten